Mitt bruk av IKT i undervisningssammenheng
Mine elever på Østbytunet skole bruker data i varierende grad, i forskjellige fag, til ulike formål. Omfanget og "kvaliteten" av databruk er selvfølgelig avhengig av den enkeltes motivasjon og kompetanse.
Her er noen eksempler for databruken i min klasse og mine erfaringer og synspunkter i denne sammenhengen:
- Data og internett som redskaper for å finne informasjon - i tillegg til bøker - har blitt en naturlig del av hverdagen. Elevene bruker bl.a. nettutgaven av aviser, online encyklopedier som Wikipedia, kart og sattelitbilder som Google earth, hvor.no eller SNR-kart søkemotorer som Google, Kvasir eller Yahoo, kunnskapsdatabaser som multimediebasen på skolenettet
- Elever med lese- og skrivevansker eller med lite skrivetrening eller "skrivevegring" synes ofte det er lettere å skrive på dataen enn med penn. Rettefunksjonen i Word hjelper og motiverer og kan i tillegg være en god "lærer". Copy og paste er funksjoner som også kan være svært motiverende. Å sette inn bilder, animasjoner, hyperlinker og lignende gjør det mer spennende å produsere tekster, samtidig som elevene lærer å bruke digitale verktøy.
- Bruke regneark (Exel) for å skrive kvitteringer, regninger, setter opp budsjett og regnskap, gjerne i sammenheng med praktisk prosjektarbeid som sykkelservise. Her har jeg opplevd at elever, som er lite glad i å sette opp regnestykker, har engasjert seg i å sette opp ryddige, oversiktlige og brukervennlige regneark.
- Lage presentasjoner, reklame, invitasjoner og lignende ved hjelp av bl.a. Powerpoint eller Illustrator. Dette kombineres gjerne med bruken av software for bilderedigering og tegneprogram. Elevene lærer å kombinere ulike form for innhold som tekst bilder, Cliparts, animasjoner og bakgrunner.
- Dataspill med pedagogisk verdifull innhold
- I tillegg er det populær å bruke data i friminuttene eller i valgfrie timene og duger bra som belønning. Her er det mest vanlige bruksområde spill, nettspill og titting på bilder og video.
Samtidig som dette er eksempler for, hvordan databruk kan tjene ulike formål, bidra denne aktiviteten også til at elevene tilegner seg grunnlegende digitale ferdigheter bruken av digitale verktøy, som er et av kompetanseområdene i kunnskapsløftet (se Grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet).
Under elevens bruk av data på min skole er det alltid lærere til stede som kan veilede eller hjelpe elevene. Vi har regler om hva slags innhold barna får lov å lete etter eller hvilken form for kommunikasjon som er tillat for skolen ("nettvett"). Lærergruppen står samlet etter disse reglene og passe på at disse blir fulgt. Reglene er derimot ikke statisk men er ofte grunn til diskusjon, i trå med utviklingene i den "digitale verden".
16. september 2007 kl. 23:15
Jeg syns du gjør godt greie for hvordan elevene på Østbytunet generelt benytter IKT i skolehverdagen, men tenker at du kan beskrive bedre hvordan du har tenkt å jobbe med elevene for å nå målene i fagplanen...